ABOUT TIPS ISLAM HEALTH

Mar 28, 2014

SALAHKAH KAMI MINAT KPOP


K-POP : "Korean Pop" (Muzik Pop Korea) adalah sejenis muzik yang berasal dari Korea Selatan. Hebatnya K-Pop ini tempiasnya menyebabkan berlaku fenomena hebat disebut Hallyu atau Korean Wave iaitu Gelombang Korea. Negara kita juga salah sebuah negara yang menerima tempias cukup hebat!

Sebenarnya ana ada tanya , apa hukum minat kpop. Ukhti ni pulak , tuduh saya macam-2. Dia kata, saya ni minat permainan sosial lah, mcm-2 lagi. Ya Allah, dia belum tahu saya minat pe benda . dia pulak main tuduh mcm tu je . takpelah . SABAR :) Ada jugak yang tnya ana , apa hukum minat kpop . Sebelum itu ana ingatkan yang ana kurang menyentuh bab hukum atas alasan klise kurangnya ilmu. Jadi rajin-rajinkanlah bertanya kepada yang lebih arif. 

Minat adalah suatu keadaan dimana seseorang mempunyai perhatian terhadap sesuatu dan disertai keinginan untuk mengetahui dan mempelajari mahupun membuktikan rasa sukanya. 
Pada ana perasaan "minat" itu adalah fitrah setiap dari kita. Setiap orang Allah anugerahkan rasa suka, cinta atau minat dan tidak ada sesiapa yang dapat menghalang perasaan itu melainkan tuan punya tubuh itu sendiri. Pun begitu Allah SWT berikan akal kepada manusia untuk meletakkan rasa minat itu pada tempat yang baik bahkan mengikut syariat agama. 

Islam menyatakan tidak salah minat dengan artis K-Pop dengan syarat anda tidak menjadikan individu tersebut sebagai idola anda. Apa yang jelas dalam istilah idola ini ialah rasa minat itu tidaklah fanatik (taksub) sehinggakan bilik tidur, telefon bimbit, cadar tilam, sarung bantal, malah baju anda pun penuh dengan gambar artis korea tersebut. Kenapa tak boleh?
"Orang Islam tidak akan ambil orang-orang yang lagha (dalam hiburan seperti penyanyi, pelakon, penari) sebagai orang yang sangat dipuja. Yang kita puja ialah Rasulullah SAW." - Ustaz Azhar Idrus

Pun begitu, minat untuk tengok bakat artis Korea dalam menyanyi, berlakon drama dan sebagainya tidaklah menjadi suatu kesalahan adapun ianya menghiburkan anda. Ana pun pernah tengok drama Korea dan Ana pun ada la minat artis korea. Tapi perbuatan itu tidaklah dituntut dalam Islam dan pastikan ada had. Had yang macam mana? Tidak berimaginasi yang melampaui batas sehinggakan ada individu yang jenis setiap suatu hal dalam hidup dikaitkan dengan kpop, baju anda pun nak jadi kpop, rambut pun nak tiru artis kpop, nak cari suami pun yang macam artis kpop. Dalam bilik tidur ada poster artis kpop, nak tidur kena wish goodnightdekat gambar tu dulu, kena cium gambar artis kesayangan anda dulu baru tidur anda lena. Itu anda kena terima hakikat bahawa anda Islam dan agama larang anda begitu. 

"Adakah berdosa pergi konsert K-pop?"


Haram dan dilarang bagi lelaki-lelaki mahupun perempuan-perempuan untuk mengunjungi majlis-majlis maksiat. Apa itu majlis-majlis maksiat? Majlis-majlis maksiat adalah majlis, himpunan atau aktiviti yang boleh merosakkan agama, iman, akhlak, kemuliaan diri dan kesejahteraan induvidu, keluarga, masyarakat, negara dan umat. 

Firman Allah SWT :
وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا
“Dan sesungguhnya Allah telahpun menurunkan kepada kamu (perintahNya) di dalam Kitab (Al-Quran), iaitu: Apabila kamu mendengar ayat-ayat keterangan Allah diingkari dan diejek-ejek (oleh kaum kafir dan munafik), maka janganlah kamu duduk (bergaul) dengan mereka sehingga mereka masuk kepada memperkatakan soal yang lain; kerana sesungguhnya (jika kamu melakukan yang demikian), tentulah kamu sama seperti mereka. Sesungguhnya Allah akan menghimpunkan sekalian orang munafik dan orang kafir di dalam Neraka Jahanam.

 Maka berdosa bagi kita yang secara sengaja mengunjungi konsert-konsert K-Pop, tengok video-video menari K-pop sebab kebanyakan ulama kategorikan konsert sebegini sebagai majlis maksiat. Kalau kita tengok sendiri memang tiada satu pun konsert K-Pop yang tak ada menari-menari. Tengok pakaian penari mereka pun kita sudah berdarah mata.  Kita yang menyokong terjerit-jerit bagai nak gila. Dan ana rasa semua tahu benda tu salah dan anda tak sepatutnya lakukan itu. Maka segera elakkan dan kembali kepada Allah. Kita tahu handsome-2 namja K-pop niiii.. tapi sabar. Allah akan bagi yang lebih hebat lagi di Syurga nanti .

"Peminat K-Pop selalu kena hina, diorang bagus sangat ke? Allah dah tentukan Syurga ke kat diorang? Tak rasa berdosa ke menghina?"

Bagi anda yang tak suka K-pop ni pun satu, kena faham istilah tegur, nasihat dan hina itu perkara berbeza. Sungguhpun anda menghina mereka yang minat K-Pop atas niat suci lagi murni anda untuk halang maksiat, halang perkara tak baik dari berterusan. Suka ana ingatkan tak ada satu pun lesen untuk menyokong alasan anda bagi menghina diterima. Setiap hinaan tetap dicatat dan ada dalam buku amalan masing-masing. Kena sedar tu. Tegur dan cubalah nasihat baik-baik. Jelaskan dengan penuh adab kenapa dan mengapa. InsyaAllah, ana tak rasa fans Kpop akan kecil hati dan marah anda sebab mereka pun sayang Islam. Kan kan kan!

Dan bagi anda yang begitu minat dengan Kpop, suka juga saya nasihatkan supaya kurangkan berkongsi gambar artis yang anda minat di laman sosial kerana tiada satu pun manfaat kepada rakan-rakan yang lain malah mengundang rasa kurang selesa pengguna lain. Memang pada dasarnya Twitter dan facebook hak masing-masing, tetapi perlu sedar yang laman sosial tidak didaftarkan untuk anda sendiri. Sebab itu adanya button add friend, follow dan sebagainya untuk menghubungkan anda dengan yang lain. 

Kesimpulan

Apa pun ana tak rasa kita patut meletakkan kesalahan ini 100% kepada peminat artis K-Pop sebab dulu pada awal kemunculan dan kemasukan ke Malaysia tiada siapa pun menegahnya. Dan ana yakin internet tetap akan menyebarkan hiburan dalam masa yang singkat sahaja. Tak kisahlah Kpop atau Bollywood atau Hollywood atau Playwood. Banyak lagi masalah selain dari fanatik K-Pop ni wujud dalam Malaysia. Apa yang pasti kesedaran kita pada tanggungjawab untuk diri dan agama sangat penting. Mak ayah kita pun tak larat nak tegur. Kita kena sedar sendiri lah kan.

Sebenarnya macam ni lah, semua orang ada melakukan kesalahan. Termasuk ana sendiri. Banyak dosa pada Allah Taa'la (Nanges). Jadi ana rasa semuanya berbalik pada diri sendiri. Bagaimana nak selamatkan diri kita sebab dunia pun dah tak larat dah. Sampai masa kita kembali padaNya. Gunakan kesempatan yang ada untuk sebarkan yang baik-baik. Ana melihat usaha dakwah di laman sosial pun bertambah. Alhamdulillah. Tapi masalah kita ada yang suka menghentam sesama sendiri mencari salah orang itu dan orang ini sedangkan aib sendiri tak terjaga lagi. Tak perlulah terus salah menyalahkan. Mari muhasabah, rehat dan pandang diri. 

Alhamdulillah, dapat jugak update blog pasal kpop. Lupa ! Minggu depan , ana mungkin dah tak online twitter/blog :) Facebook dgn Ask.fm. InshaAllah . See you all soon :) 

- NEXT WEEK HIATUS -
 
This Blog Are Protected By Me . DO NOT OPEN MY PAGESOURCE . Full Designed by -Nur Irdina Zakaria-
...