ABOUT TIPS ISLAM HEALTH

Feb 26, 2017

Cinta & Rindu Menurut Islam

Entah la kenapa pagi ni tetiba je rasa nak update pasal ni. image Mungkin terlalu 'rindu' someone barangkali. hahaha.

Okay dah, Miss A nak pinjam masa korang jap ea. Baca entry ni kejap :D
Haa penting jugak, kalau korang yang ada ter'fall' in love dengan someone ke, ter'rindu' ke, elok sangat baca this entry😊. InsyaAllah will help you guys okehh.

Miss A nak tanya,
Korang pernah tak rindu sangat sangat sangat kat someone but someone tu tak tahu yang korang ni rindu dekat dia tu. Mean rindu dalam diam la ni 😍 Okay, dekat bawah ni adalah doa yang Nabi Yusuf a.s tatkala dia sedang merindui Zulaikha dahulu.
"Ya Allah, sampaikanlah salam rinduku kepada ........... (nama penuh orang yang kita rindui) sehingga menjadi kerinduannya. Aminn"
Korang boleh amalkan kalau tetiba rasa rindu ke apa ke. InsyaAllah dipermudahkan urusan korang 💕

Next,
Boleh ke kalau kita mencintai dia dalam diam ?
Kita pun tak tahu sama ada dia dah berpunya or still singleimage 
Korang pernah alami tak benda ni ? Mesti pernah kan.
Okay. Sambung baca lagi k.

Ketika cinta kini hadir untuk yang Maha Mengetahui, saat secercah rasa tidak lagi tercipta untuk Yang Maha Pencipta.
Izinkanlah hati bertanya untuk siapa ia muncul dengan tiba-tiba, mungkinkah dengan redhaNya atau hanya mengundang murkaNya.
Jika benar cinta itu kerana Allah maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran Allah kerana hakikatnya ia berhulu dari Allah maka ia pun berhilir kepada Allah.
 ” Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu, dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin, ALLAH akan memampukan mereka dengan kurniaNYA.” (QS. An Nuur: 32 )
 Tetapi, jika kelemahan masih tidak mampu, maka bersabarlah. Berdoalah. Berpuasalah.
” Wahai kaum pemuda, siapa saja diantara kamu yang sudah bersedia untuk bernikah, maka menikahlah, sesungguhnya nikah itu memelihara mata, dan memelihara kemaluan, maka bila diantara kamu belum sanggup untuk menikah, maka berpuasalah, kerana sesungguhnya puasa tersebut sebagai penahannya.” ( Hadis )
Cukuplah Cintai Dia Dalam Diam
Bukan kerana membenci hadirnya, tetapi menjaga kesuciannya bukan kerana menghindari dunia. Tetapi, meraih syurgaNya, bukan kerana lemah untuk menghadapinya. Tetapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yang begitu halus dan menyelusup.

Cukuplah Cintai Dia Dari Kejauhan
Kerana hadirmu tiadakan mampu menjauhkannya dari ujian. Kerana hadirmu hanya akan menggoyahkan iman dan ketenangan. Kerana mungkin saja kan membawa kelalaian hati yang terjaga.

Cukuplah Cintai Dia Dengan Kesederhanaan
Memupuknya hanya akan menambah penderitaan. Menumbuhkan harapan hanya akan memberi kebahagian kepada para syaitan

Maka Cintailah Dia Dengan Keikhlasan
Kerana tentu kisah Fatimah dan Ali Bin Abi Talib diingini oleh hati. Tetapi sanggupkan jika semua berakhir seperti sejarah cinta Salman Al-Farisi ?
“.. boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” ( QS. Al Baqarah: 216 )
Cukup cintai dia dalam diam, dari kejauhan dengan kesederhanaan dan keikhlasan. Kerana kita tidak tahu perancangan tuhan. Mungkin kita merancang, tetapi perancangan Allah mengatasi segala-galanya.

Penutup
So, korang boleh berdoa dengan doa Nabi Yusuf tu, sebab semuanya berkait kan 💖😃
Semoga dipermudahkan urusan kalian termasuk Miss A sendiri image

Thanks for reading my entry guys.

source ; Sini

Feb 21, 2017

Cara Mudah Menarik Rezeki

 

Ramai diantara kita mungkin pernah mengalami masalah kewangan atau kesuntukan duit dalam hidup. Selain dari usaha yang bersungguh, ada beberapa amalan yang boleh dilakukan untuk memudahkan kita dikurniakan rezeki :)

Artikel ini bukan bertujuan untuk mengajar pembaca tentang bagaimana mendapat rezeki, tetapi sekadar perkongsian pengalaman lalu penulis yang mungkin boleh sama-sama memberi panduan dan manfaat.
Apa yang penting, kita kena yakin dengan rezeki Allah
  • Menarik Rezeki Dengan Bersedekah
Ramai yang tidak tahu bahawa amalan bersedekah mampu untuk membawa rezeki yang melimpah-ruah kepada si pemberi rezeki. Amalan yang digalakkan oleh islam ini bukanlah bermaksud sama sekali mengurangkan wang kita, malah menambah rezeki dan kekayaan kita.
Bersedekahlah tanpa perlu mengharapkan balasan.
Pernahkah kita didatangi oleh seorang peminta sedekah yang mengharapkan sedikit wang untuk membeli makanan? Bagaimana respons kita terhadapnya? Berapakah jumlah wang yang kita berikan?
Bersedekah bukanlah memberi sekecil-kecil wang yang kita miliki. Memberi RM0.10 contohnya untuk diberikan kepada peminta sedekah itu sambil dalam hati berkata, " Tentu ada orang lain lagi yang akan memberikan wang kepada dia."
Usah bersedekah dengan cara ini kerana ia salah. Kerana niat kita bukanlah untuk bersedekah, sebaliknya memberikan sedikit wang kepada orang tersebut. Bersedekah dengan semampu yang boleh. Faham tak dengan perkataan "semampu" tu ?
Lakukanlah sedekah dengan ikhlas. Ikhlaskan hati sehabis mungkin. Jangan pula ketika memberi sedekah tetapi dalam hati kita berniat agar orang peminta sedekah itu beredar. Atau berasa rugi dan merungut di dalam hati ketika memberikan wang itu.

Ketika menghulurkan sedekah, janganlah disusuli dengan sesuatu perkataan yang menyakitkan hati si penerima sedekah tersebut. Contohnya dengan mengatakan, "Gunakan duit ini untuk perkara baik-baik, jangan membazir pula."

Walaupun niat kita baik, tetapi dalam masa yang sama kita telah menyakitkan hati si penerima tersebut. Maka, membuatkan sedekah kita tadi bukan lagi sedekah. rugi bukan ?

Jangan Mengharapkan Balasan
Kita sering kali tersilap dalam memberi sedekah dan berkata dalam hati, semoga sedekah yang dilakukan oleh aku ini akan mendapat balasan setimpal. Sesungguhnya memberikan sesuatu tanpa mengharapkan balasan adalah mulia disisi Tuhan tanpa mengharapkan balasan.

Allah menyatakan dalam firmanNya
"Orang yang menafkahkan hartanya pada malam dan siang hari secara sembunyi dan terang-terangan, mereka mendapat pahala disisi tuhannya. Tidak ada kebimbangan pada mereka dan tidak pula mereka bersedih." [Al-Baqarah : 274]

Memberikan Sesuatu Yang Berguna

Pernah terlihat amalan masyarakat kita yang memberikan barangan pakaian-pakaian buruk dan lama atau buku-buku yang ingin dibuang? Seeloknya, bersedekahlah dengan wang atau barangan yang masih baik dalam keadaan elok. Bukannya dari barangan yang kita hendak buang. Kita hendak bersedekah, bukannya menolak "sampah" kita kepada mereka yang tidak bernasib baik.

Buatlah si penerima berasa gembira. Walaupun kita tidak mampu bersedekah lebih, sekurang-kurangnya buatlah hati mereka merasa gembira. InsyaAllah jauh di sudut hati, mereka akan mendoakan kita kembali agar mendapat kebaikan dunia dan akhirat :)

  • Menarik Rezeki Dengan Berdoa
Selepas berusaha melakukan kerja, jangan lupa untuk berdoa. Apa sahaja tindakan yang diiringi doa, akan diperkenankan oleh Allah SWT. InsyaAllah. Berdoa dan meminta adalah sifat semulajadi manusia. Hanya dengan doa, segala permintaan dapat didengari oleh-Nya. InsyaAllah, rezeki akan datang kepada kita. Cuma cepat atau lambat sahaja.

Sebelum memulakan kerja, lakukan sedikit doa memohon keberkatan dari perkerjaan yang kita jalankan dan tanamkan niat bekerja mencari rezeki yang halal. Yang kita mahukan adalah dilimpahkan rezeki yang halal dan berkat.
"Ya Allah, Ya Tuhan yang Maha Kaya, wahai Tuhan Yang Maha Terpuji, wahai Tuhan yang Maha Pencipta, wahai Tuhan yang Maha Mengembalikan, wahai Tuhan Yang Maha Pengasih dan Penyayang, kayakan aku dengan perkara-perkara yang dikau halalkan dan bukan daripada yang dikau haramkan, serta dengan kelebihan atau kurniaanMu bukan daripada selain-Mu."

  • Mengamalkan Solat Sunat Dhuha
Solat ini sering diamalkan oleh ahli perniagaan Muslim. Sehinggakan ada yang mengamalkan solat sunat ini seperti sebahagian solat wajib.

Solat Dhuha ini satu-satunya solat yang memberikan limpahan rezeki dari Allah SWT. Jika diamalkan selalu, InsyaAllah pintu rezeki akan terbuka luas :) Solat Dhuha sering dikatakan magnet rezeki. Dengan melakukan solat ini, rezeki yang dipohon akan segera menjengah kita. InsyaAllah.

Selain itu, digalakkan juga untuk kita membaca surah Al-Waqiah kerana banyak sangat manfaat akan kita dapat. Salah satunya adalah, kita akan dijauhkan dari kemiskinan selamanya jika dibaca sebanyak 1 kali setiap malam :) InsyaAllah

Okay. So , macam mana ? Kalau korang belum amalkan lagi, let's amalkan sekarang. Kalau yang dah amalkan, semoga istiqomah ye :D

Source ; Sini

Feb 13, 2017

7 Khasiat Buah Kurma



http://4.bp.blogspot.com/-zC8zE-o_rGY/UEBrbSHTTGI/AAAAAAAAAco/be-zXmdgjrw/s1600/Assalamualaikum4.png
Hye guys. Haa, kalau pasal 'buah kurma' mesti korang teringat dekat bulan puasa kan ? Sebab buah kurma ni orang selalu makan time bulan puasa je kan. Masa nak berbuka tu. rindu pulek dekat bulan puasa.. hehe. Kalau selain dari bulan puasa, jarang la orang amalkan. Tapi, disini Miss A nak share 7 khasiat Buah Kurma yang korang kena tahu. Mungkin lepas baca, korang rasa nak amalkan makan kurma ni setiap hari. Happy Reading guys ~

https://1.bp.blogspot.com/-ItXyxS45WKQ/VY-wm5LiTpI/AAAAAAAAACM/T2K-Z-pkN5c/s1600/Buah%2BKurma%2Buntuk%2BMengatasi%2BGemuk.jpg 

Kurma atau Tamar merupakan sejenis tumbuhan yang berbuah dan boleh dimakan sama ada ketika ia sudah masak atau masih mentah. Ia dikatakan tumbuhan yang mempunyai pelbagai khasiat dan kegunaan yang mana sebahagian daripadanya terbukti secara saintifik. Baginda Rasulullah SAW juga sendiri telah beberapa kali menyebut perihal kurma dan khasiatnya, dan ia amat sinonim dengan sirah baginda
 "Sesiapa yang memakan 7 biji tamar 'Ajwah', dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu"

Manakala sudut sains pula mengatakan, kandungan protein dalam kurma adalah lebih kurang 2.5%, serat 8.0%, manakala kandungan gulanya pula adalah sangat tinggi , iaitu sehingga 63%, majoritinya adalah glukosa. Lemak yang terkandung di dalamnya pula adalah sedikit iaitu sekitar 0.4% sahaja. Kurma juga terkenal dalam dunia perubatan tradisional memandangkan ia juga kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potassium, vitamin A, C dan niasin.
Paling cepat diproses, diserap, sekaligus memberikan tenaga segera

Kandungan gula yang sangat tinggi malah lebih tinggi dari pisang, kurma berupaya memberikan "tenaga segera" yang akan diserap oleh tubuh serta-merta. Berbeza dengan kebanyakan buah-buahan lain yang mengandungi sukrosa
"Rasulullah SAW berbuka puasa dengan beberapa biji buah kurma sebelum sembahyang. Sekiranya tidak terdapat kurma, maka baginda akan berbuka puasa dengan beberapa biji anggur. Sekiranya tiada anggur, maka baginda meminum beberapa teguk air."
Makan kurma ketika berbuka puasa amat bagus kerana pada waktu ini, kita perlukan tenaga segera. Bukannya tenaga yang lambat untuk dicerna seperti yang lambat terkandung dalam kebanyakan makanan berlemak dan bergoreng yang lain.

Kaya dengan serat dan potassium

Kurma dimakan tanpa perlu membuang kulitnya dan pada kulitnya itulah terkandung serat. Kurma adalah antara buah-buahan yang amat kaya dengan serat, serat larut mahupun tidak larut. Tinggi serat amat baik untuk sistem pelawasan.

Kurma juga kaya dengan potassium dan beberapa zat galian yang lain. Potassium adalah elektrolit yang akan menyeimbangkan kandungan air di dalam tubuh badan apabila kita kehilangannya, terutamanya sepanjang tempoh berpuasa. Plus, potassium juga membantu dalam pembinaan otot termasuk otot jantung dan mampu memelihara sistem saraf.

Penguat memori

Ramai yang berfikiran hanya kismis yang baik untuk menguatkan daya ingatan, namun hakikatnya kurma juga mampu untuk menguatkan daya ingatan kita. Ia juga amat sesuai untuk kanak-kanak yang
sedang membesar.

Baik untuk wanita mengandung/bersalin

Masih ingat kisah Maryam yang hanya memakan buah kurma semasa melahirkan Nabi Isa As ? Menerusi malaikat jibril, Allah telah mewahyukan kepada ibu Isa iaitu Maryam binti Imran supaya menggegarkan pohon kurma sehingga gugur lantas memakannya tatkala lemah selepas bersalin.
"Dan goncangkan batang kurma itu kepadanya, nanti ia gugurkan atasmu kurma yang masak," Surah Maryam, ayat 25.

Plus, buah kurma amat baik untuk wanita mengandung dan akan memudahkan wanita untuk melahirkan anak dan akan mengurangkan pengaliran darah semasa kelahiran. Malah anak yang dilahirkan kelak, dipercayai akan mempunya sifat-sifat yang baik, penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya. (Sabda Rasulullah)

Penawar Racun

Diriwayat oleh Aishah r.a., "Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan"

Merawat Penyakit

Dalam perubatan homeopati, biji kurma dikisar halus seperti serbuk teh. Ia direndam dan diminum bagi menyembuhkan pelbagai jenis penyakit.

Mengubati gangguan usus dan sembelit

Ketidakserasian dengan gluten menghalang penyerapan zat-zat makanan secara sempurna. Kurma mencegah ini daripada berlaku.

Okay. So, itulah semua ketujuh-tujuh khasiat buah kurma ni. So, time bukan bulan puasa pun, korang dicadangkan untuk mengamalkan makan buah kurma ni tau. Sebab banyak sangat benefits yang korang akan dapat :)

P/s : Sumber dari Sini

Feb 7, 2017

Penyebab Hati Tidak Tenang

 http://2.bp.blogspot.com/-mircQaQE89I/Tlnn5HWvlKI/AAAAAAAABh8/ZIvgRhxjeLY/s1600/salampink.png
Hi uolss, rindu pula rasa nak update blog. HEHE. Maklumlah, tahun ni la merupakan tahun yang free sikit. Free sikit je. Tahun 2016 memang busy je memanjang HAHA. Alhamdulillah di kesempatan ni, sis nak update pos " Penyebab Hati Tidak Tenang ". Happy Reading guyss

Pemarah.
  • Paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak dalam di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hatinya tentu tidak tenang
  Pendendam.
  • Dendam yang tersembunyi itu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk menbalas dendam hatta secara kecil kecil sekali pun sakitkan hati atau tempelak orang yang didendam itu. Oleh sebab itu, orang yang pendendam mudah terkena serangan jantung. So, jom elakkan :)
  Hasad Dengki
  • Amalannya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan
Bakhil
  • Sentiasa menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain lain dari dirinya.Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit.(Rezeki yang diberi Allah elok dikongsi bersama).Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah,tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil.Kerana walau pun fasiq,pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui manusia.
Tamak
  • Orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut. Walau berapa banyak yang diminum tetap tak abis jugak. Tambahan pula, orang tamak selalu rugi.
Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan,itu belum boleh dikatakan rezeki kita (mungkin ada hak orang lain disitu). Biarkan rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.
  Tidak Sabar
  •  Andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hai-hal yang lebih besar.(oleh itu banyak-banyak kanlah bersabar bila hadapi dugaan…Contohnya time homework kat sekolah banyak sangat ke, kerja kat office bertimbun ke. haaa , tu contoh je la. hehe
Ego
  •  Ibu segala sifat Mazmummah. Oleh itu, ia akan membuatkan seseorang itu paling tidak tenang.Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahu pun batin.
Riak
  •  Manusia yang memiliki sifat ini akan terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari untuk dipuji. Sentiasa berlakon-lakon didepan orang. Jika dipuji,ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji,ia akan mengurangkan amalnya. MashaAllah, sama-sama kita jauhkan ye.
Cinta Dunia
  • Penyakit yang ramai dihadapi oleh manusia di akhir zaman ini adalah tidak lain dan tidak bukan, penyakit Al-Wahan iaitu Cinta Akan Dunia. Sesungguhnya individu yang memiliki sifat ini akan merasa tidak tenang kerana sentiasa mengejar dunia yang sementara ini. Ingat, bila kita meninggal nanti, amalan-amalan kita je jadi peneman.
 Kesimpulan

Harap-harap pos kali ini dapat membantu korang semua ye :) Miss A pun harap harap semoga pembaca sekalian tak ada 9 sifat mazmumah macam kat atas tu ye termasuk la Miss A sendiri hehe. InsyaAllah. Thanks for reading :)

 
This Blog Are Protected By Me . DO NOT OPEN MY PAGESOURCE . Full Designed by -Nur Irdina Zakaria-
...