Mar 31, 2017

9 Tips Menguasai Bahasa Inggeris


Korang yang belum tidur lagi tu, jom baca artikel Miss A ni kejap :)
Artikel ni penting sangat bagi korang yang tak tahu macam mana nak kuasai Bahasa Inggeris.

Haih, tetiba Miss A teringat waktu zaman sekolah dulu.
Cikgu selalu je suruh buat essay pasal "Master In English Language"
Haaa, dilanda kerinduan sudah. hahaha.

Okay, back to the topic.
Bahasa Inggeris sebenarnya bukan suatu bahasa yang sukar untuk dipelajari. Namun ramai yang berpendapat bahawa Bahasa Inggeris amat sukar untuk dikuasai.Tapi bagi Miss A, kalau korang minat and bersungguh-sungguh nak belajar, takde masalah. InsyaAllah, all goes well. Tapi, kalau korang tak tahu how to tanamkan minat belajar bahasa inggeris, so you guys kena baca entry ni sampai habis okay.

1. Sikap ingin belajar.

Pertama, anda harus mahu belajar. Ini merupakan kriteria penting dalam menentukan kejayaan seseorang menguasai sesuatu bahasa. Jika anda tidak tertarik untuk mempelajari Bahasa Inggeris, tidak ada kelas yang boleh membantu anda, tidak ada buku yang dapat membantu diri anda, dan tidak ada petunjuk akan memudahkan situasi pembelajaran. Jika anda tidak tertarik, anda akan mencari pelbagai alasan untuk menghindari belajar, dan setiap kali anda melakukan ulangkaji, maka ia seakan amat sukar. Pokok pangkalnya, anda harus jujur dengan diri sendiri. Tanya diri sendiri, “Apakah aku benar-benar ingin belajar Bahasa Inggeris?” Jika anda tidak dapat “ya” untuk pertanyaan ini, lebih baik bagi anda untuk menetapkan masa bila anda bersedia sepenuhnya untuk belajar Bahasa Inggeris.

2. Mengidentifikasi motivasi anda.

Selanjutnya, anda harus mengidentifikasi motivasi anda. Tanyakan pada diri anda, “Mengapa aku ingin belajar Bahasa Inggeris? Mengapa aku ingin meningkatkan Bahasa Inggeris?” Ada orang mungkin ingin belajar Bahasa Ingeris semata-mata untuk mendapatkan pekerjaan yang lebih baik, atau mungkin bertujuan untuk kenaikan pangkat. Ada juga seseorang itu perlu belajar Bahasa Inggeris untuk menghadiri sekolah atau universiti. Ada juga orang lain yang mungkin ingin belajar bahasa Inggeris semata-mata untuk berinteraksi dengan jiran tetangga atau mempunyai teman-teman mereka yang berbangsa asing. Setiap orang berbeza, sehingga motivasi mereka juga akan berbeza. Jika anda telah mengidentifikasi motivasi anda, maka akan lebih mudah bagi anda untuk belajar bahasa Inggeris, kerana ia akan membantu mendorong anda belajar Bahasa Inggeris dengan lebih tekad.

3. Tetapkan matlamat dan tujuan.

Sekali anda telah mengidentifikasi motivasi anda, anda dapat mengatur beberapa tujuan untuk belajar bahasa Inggeris. Tanya sendiri, “Apakah tujuan saya? Apa bahagian yang akan saya ingin memperbaikinya?” Perbualan? Pemahaman? Apakah anda ingin menambah kosa kata? Apakah anda ingin tahu apa yang harus anda katakan ketika pergi ke bank, hospital, berbelanja atau melancong atau membantu pelancong? Berfikir tentang apa tujuan anda berada, dan sesekali memeriksa untuk melihat bahawa anda membuat kemajuan ke arah tujuan anda itu.

4. Latihan, latihan, latihan.

Setelah menetapkan tujuan, anda punya idea yang lebih baik dari apa yang anda perlukan untuk latihan. Seperti atlet yang tujuan untuk ke Olimpik harus berlatih secara konsisten, begitu juga anda sebagai seorang pelajar bahasa perlu berlatih secara konsisten untuk mencapai kemajuan ke arah tujuan anda. Bak kata pepatah Inggeris, “Practice makes perfect.” Ini bererti semakin banyak anda memperaktik sesuatu, anda akan menjadi lebih baik, dan pada masa yang sama semakin sedikit pula anda membuat kesalahan.
Secara spesifik anda boleh memperaktik pembelajaran Bahasa Inggeris dengan:
  1. Cuba bercakap menggunakan Bahasa Inggeris sebanyak mungkin bila ada peluang
  2. Amalkan menulis, menulis – surat, email, membuat catatan, dan lain-lain sepertinya menggunakan bahasa Inggeris
  3. Membaca bahan-bahan bacaan santai berbahasa Inggeris
  4. Membuat panggilan telefon untuk mempraktikkan bahasa Inggeris anda
  5. Sentiasa merujuk kamus Bahasa Inggeris jika anda tidak faham dengan sesuatu ayat atau kosa kata.
5. Dedahkan diri sendiri ke Bahasa Inggeris sebanyak mungkin.

Semakin banyak anda berusaha mendedahkan diri anda kepada B. Inggeris, maka anda mendapatkan lebih banyak digunakan untuk itu dan menjadi lebih akrab bagi anda. anda akan mulai mengenal apa suara kanan dan apa yang salah suara. Anda juga akan mulai memahami mengapa beberapa kata atau frasa yang digunakan orang lain, dan anda akan mulai menggunakannya dalam percakapan dan menulis sendiri. Inggeris akan mulai menjadi kebiasaan, dan sedikit demi sedikit anda akan lebih mudah untuk menggunakan bahasa Inggeris.
Cara khusus untuk meningkatkan pendedahan kepada Bahasa Inggeris:
* Menonton TV dan filem berbahasa Inggeris.
* Mendengarkan radio.
* Baca bahan berbahasa Inggeris sebanyak mungkin.

6. Memperkasakan kosakata anda.

Memiliki banyak kosa kata adalah dasar untuk belajar bahasa apapun, dan ini terutama terjadi di dalam Bahasa Inggeris. Membaca adalah cara yang sangat bagus untuk mempelajari kata-kata baru. Jadi, adalah melakukan teka-teki atau bermain berbagai jenis permainan kata-kata akan memperkasakan kosakata anda.

7. Bersenang-senang.

Bersenang-senang akan meningkatkan kemampuan anda untuk diingat, sehingga anda lebih menikmati diri sendiri kerana anda belajar bahasa Inggeris, yang akan lebih mudah untuk diingat. Bermain permainan dan teka-teki. Bahkan yang sederhana, seperti yang ditulis untuk anak-anak, memberikan pengalaman dan latihan yang baik untuk bahasa Inggeris. Buku komik dan juga cara yang baik untuk bersenang-senang, dan gambar-gambar akan memudahkan untuk memahami dari cerita.

8. Biasa melakukan pembelajaran secara rutin.

Belajar secara rutin dan konsisten adalah kunci kejayaan dalam belajar bahasa. Lebih mudah untuk belajar sedikit setiap hari, bukan mencuba untuk belajar terlampau banyak dalam satu hari. Juga, belajar sedikit setiap hari memudahkan untuk meninjau apa yang telah anda pelajari dan mengingat perkara-perkara yang baru.

9. Mengetahui kemajuan yang telah dibuat.

Akhir sekali, adalah penting untuk menyedari bahawa peningkatan pembelajaran anda seiring dengan proses pembelajaran bahasa Inggeris yang berterusan. Kadang-kadang ketika anda menetapkan tujuan, mereka tampaknya sangat sulit. Kemajuan datang sedikit demi sedikit, sehingga sukar untuk melihat apakah anda telah berkembang dalam kemampuan bahasa tersebut. Fikirkan di mana anda berada pada saat ini, dan di mana anda pada akhir minggu atau pada akhir bulan. Mungkin tidak kelihatan seperti anda datang sangat jauh. Tetapi jika anda berhenti dan berfikir tentang di mana anda enam bulan yang lalu, atau bahkan satu tahun yang lalu, maka anda melihat bahawa anda telah membuat kemajuan. anda telah mempertingkatkan penguasaan bahasa Inggeris anda, dan itu adalah alasan untuk meraikan prestasi anda. Anda memberikan harapan bahawa sekiranya anda terus belajar dan bekerja keras untuk meningkatkan bahasa Inggeris anda, anda akan mencapai tujuan tersebut cepat atau lambat!

Semoga you guys berjaya. InsyaAllah aminn :)
Terima kasih sudi baca entry Miss A.

Mar 10, 2017

Kelebihan Buah Delima (Pomegranate)


Hari ni rasa nak update pasal kebaikan buah delima. Sape pernah makan ? Raise up your right hand. hihi. Ke ada yang belum try lagi buah delima ni ? Kalau belum, korang wajib try okay. Plus it is good for your healthy.


Continue reading okay.

You will found out banyak manfaat buah delima ni tau. Yang dah tahu pun baca sekali lagi yer 💜

Menurut kajian baru-baru ini yang dijalankan oleh pasukan penyelidik di University of Edinburgh bahawa buah delima mempunyai keupayaan untuk mengurangkan lemak yang disimpan di sekitar perut.
Delima membantu untuk menghilangkan obesiti lemak, dan mengurangkan kebarangkalian pertumbuhan sel-sel adipos di perut mereka, dan membantu mengurangkan asid lemak dalam darah, yang dikenali sebagai yang “Neva”, dan merendahkan  tekanan darah, yang menghalang strok, serangan jantung, strok dan penyakit buah pinggang.
Para penyelidik menunjukkan terdapat faedah lain rawatan delima demam tinggi, sakit kepala, penglihatan, di mana jus delima digunakan pada kadar dua cawan sehari, dan yang mengendalikan masalah hidung dan mengaktifkan saraf dan kes keletihan dan menahan kesakitan.

Delima Mengurangkan Berat Badan

Delima hebat dalam melawan lemak, sebagaimana ia menolong dalam proses pembawaan makanan kepada salur pencernaan,
Ini akan memberikan badan anda mengurangkan peluang untuk mengumpul lemak dan membuatkan metabolisma badan meningkat.
Sesiapa yang menggunakan delima akan sedar bahawa mereka akan berasa lebih ringan, bahan yang terkandung dalam delima itu berkesan dengan membersihkan sistem dan mengurangkan kembung yang tersimpan.

Delima Mengurangkan Risiko Penyakit Kencing Manis 


Jus Buah Delima sangat baik untuk pesakit kencing manis dan merendahkan risiko masalah jantung. 
Kajian terbaru mendapati pesakit kencing manis yang meminum jus delima selama 3 bulan dapat merendahkan kebarangkalian atherosclerosis (pengerasan salur arteries).
“Dalam Jus Delima, gula bercantum kepada antioksida yang unik, dimana sebenarnya menjadikan gula ini sebagai pelindung melawan atherosclerosis.”

Delima Melindungi Otak Bayi dan Ibu Mengandung


Meminum Jus Buah Delima semasa mengandung dapat melindungi otak bayi semasa kelahiran.
Jus Delima juga mengandungi ‘potassium’ dimana ia dapat mengelakkan kekejangan kaki yang biasanya dihadapi oleh ibu mengandung apda waktu malam.
Jus Delima dapat membantu untuk mendapatkan bayi yang sihat dan kulit yang cantik. Doktor mengesahkan bahawa ketidakcukupan asi folik (folate) boleh menyebabkan tiub saraf yang cacat seperti kerosakan pada tulang belakang dan sumbing pada lelangit bibir untuk bayi.

Delima Melawan Kanser Payudara

Kajian Penyelidik mendapati Jus Buah Delima dan minyak bijiannya dapat memusnahkan dan mengurangkan sel kanser payudara , kanser kulit dan kanser prostate serta mengekal tanpa menjejaskan sel sedia ada.

Delima Melawan Penyakit Jantung

Jus Buah Delima membantu melancarkan peredaran darah dalam badan. Antioksidan membantu membaiki kawasan sel yang rosak. Delima mengadungi 'flavanoids’ dan ‘polyphenols’ yang tinggi, antioksdian yang mampu melawan penyakit jantung dan kanser.

Delima Mengurangkan Batuk dan Asthma

Kandungan asid askorbik (vitamin C) yang tinggi pada buah ini merupakan ejen anti-radangan yang hebat. Ia akan mengurangkan bunyi dehitan pada pengidap asthma dan lelah.

Delima Membantu Menstabilkan Paras Kolestrol

Jus Delima akan membantu meningkatkan tahap kolestrol yang baik disamping menurunkan kolestrol yang buruk. Tahap kolestrol buruk yang tinggi boleh membawa risiko penyakit berbahaya.

Delima Membantu Merendahkan Tekanan Darah

Jus Buah Delima mempunyai kandungan ‘phytochemical’ yang mendorong penerima serotonin dan estrogen, membaiki simptom tekanan dan tulang.
Kandungan antioksidan pada delima juga mampu untuk mengurangkan pengumpulan sel darah kotor dan secara semulajadinya mengurangkan tekanan darah, faktor kepada pencegahan serangan jantung dan strok.

See, banyak kan manfaat dia.
Plus, ni kan makanan sunnah Rasulullah SAW.
Semua makanan sunnah kan bagus untuk kita.
So, selamat beramal makan buah pomegranate :D

Thanks For Reading Guys ~

source ; sini

Mar 8, 2017

8 Manfaat Ketawa Yang Perlu Anda Tahu



http://3.bp.blogspot.com/-XDrOF7dmKtM/US1JA9RXhbI/AAAAAAAAAv0/dNkpj0yBl38/s1600/freebies-greeting-word-3.png 
http://more-sky.com/
Mengurangkan stress

Kadar hormon stress seperti kortisol dan adrenalin akan cenderung untuk menurun ketika anda ketawa. Disebabkan hormon-hormon inilah yang memberi tekanan terhadap sistem ketahanan tubuh yang boleh mendorong kepada jangkitan, penyakit dan kesihatan yang tidak baik. Satu kajian mendapati bahawa ketawa membantu mengurangkan stress dan meningkatkan fungsi ketahanan tubuh. Ia juga sangat bermanfaat untuk rawatan pesakit kanser dan HIV.

 Memperbaiki aliran dan tekanan darah

Ketawa telah terbukti dapat menurunkan atau mengimbangkan tekanan darah dan meningkatkan aliran darah vaskular. Ia dapat membantu untuk melancarkan kembali peredaran darah dan meningkatkan oksigen dalam darah. Selain daripada itu, ketawa juga merupakan terapi terbaik untuk memerangi penyakit jantung.

 Merupakan senaman

Hasil daripada penyelidikan menunjukkan bahawa dengan ketawa sebanyak 100 kali, jumlah tenaga yang digunakan adalah bersamaan dengan 10 minit mendayung kanu atau 15 minit mengayuh basikal.
Senang la kan nak kurus, ketawa je dah boleh kurus dah. haha

Meningkatkan ketahanan tubuh

Dengan ketawa telah terbukti dapat meningkatkan kadar salivary immunoglobulin A (IgA), yang merupakan antibodi penting untuk memerangi bakteria dan jangkitan terutama dalam sistem pernafasan.

 Menghilangkan kesakitan

Ketawa adalah merupakan rawatan secara semulajadi yang dapat membantu untuk menghilangkan rasa sakit walaupun ia hanya bersifat sementara.
Haa so korang yang tengah tak sihat, cuba la tengok cerita-cerita lucu. InsyaAllah membantu :)

Meningkatkan kemahiran bersosial

Perasankah anda dengan ketawa dapat memudahkan lagi seseorang untuk berhubung, berkomunikasi dan sebagainya. Seorang yang mudah untuk ketawa akan lebih mudah untuk didekati berbanding seorang yang serius. Sesuatu perhubungan akan menjadi lebih akrab sekiranya sering ketawa.
Kan ? Senang cerita orang yang happy go lucky ni ramai orang suka berbanding orang yang always serious. hihi.

Mengurangkan agresif

Dengan ketawa akan menyebabkan anda menjadi lebih tenang dan kurang agresif, yang boleh membantu anda membentuk perspektif yang lebih jelas tentang apa yang sebenarnya berlaku di sekitar anda. Dalam sebuah kajian, seseorang yang gemar untuk menonton video lucu kurang bersifat agresif berbanding orang yang tidak suka menontonnya.

Memberi tenanga kepada organ dalaman

Seperti yang telah dinyatakan, ketawa akan meningkatkan aliran darah, mengurangkan hormon stress dan secara tidak langsung merupakan salah satu senaman. Dengan kata lain, ketawa dapat membantu untuk mencerdaskan otak, jantung dan paru-paru serta merangsang organ-organ ini ke dalam tindakan yang anda lakukan dan memberikan tenaga terhadap organ-organ ini untuk berfungsi dengan baik.

So, banyak kan manfaat yang korang boleh dapat bila korang ketawa kan ?
So, yang tengah bersedih tu, carilah benda-benda atau sesuatu yang boleh membuatkan anda ketawa :)

source ; Facebook

Mar 4, 2017

Tiga Kaedah Berkesan Mengawal Emosi Marah





Alhamdulillah. It's March. Keep reading guys. Entry penting ni. hehe
"Bagaimana hendak mengawal dan mengatasi sikap panas baran dalam diri saya ?"
"Ketika saya berdepan dengan sesuatu hal, saya mampu bersabar pada mulanya, tetapi akhirnya saya tewas juga"
"Kesabaran saya hanya dapat bertahan sekejap sahaja sungguhpun saya ada juga beristighfar"
Korang pernah tak mengalami situasi macam kat atas ni ? Saya sendiri pun pernah. Kadang-kadang tak boleh kawal jugak perasaan marah ni. Harap-harap entry ni dapat membantu Miss A & uolss semua okee 😊

Sesungguhnya kemarahan akan mengumpulkan segala keburukan.
Reaksi orang yang sedang marah dapat dilihat pada wajah dan anggota badannya seperti 
  • muka menjadi merah
  • urat-urat leher menegang
  • tubuh seakan-akan menggigil kerana geram
  • suara menjadi nyaring
  • lidah mula mengeluarkan perkataan yang buruk sama ada mengutuk atau mengeji.
Selain itu, akibat dari emosi marah tanpa kawalan, seseorang itu boleh bertindak memukul, menumbuk dan lebih parah lagi membunuh😲 bahaya betul kan. .

Plus, akan mendorong kepada perbuatan yang menyakitkan orang lain dan akhirnya mewujudkan permusuhan serta kebencian.

Banyakkan Minum Air Kosong

Pakar kesihatan menyarankan kita supaya minum air lapan gelas sehari, seboleh mungkin capailah angka ini.

Sebab apa?

Kerana air memang akan menenangkan dan menyejukkan. Syaitan dijadikan daripada api, maka siramlah api yang berada dalam badan dengan air.

Jangan lupa baca "bismillah" setiap kali nak minum air ye.

Kalau berwudhuk pun, itu lebih baik tau.

Dan mohon pada Allah agar api kemarahan yang menyala-nyala dalam diri itu menjadi kecil dan terpadam. InsyaAllah. Biar terhapus emosi marah tersebut.

Memakai Pewangi Setiap Masa

Hah ? Apa kena mengena pewangi dengan emosi marah ni ?
Haa nak tahu, korang kena teruskan membaca ye :D

Wangikan tubuh dan persekitaran anda. Kewangian akan membawa emosi marah kembali stabil manakala bau yang busuk pula boleh menyebabkan kita cepat marah.

Tanpa sebarangan wangian memanglah tiada apa-apa, tetapi jika wangi dapat merangsang diri untuk menjadi lebih tenang dan bijaksana.

Miss A sendiri pun baru tahu yang persekitaran wangi ni mampu meredakan kemarahan kita. Kalau macam tu, nak beli perfume banyak-banyak. Then spray dekat bilik. hihi😋

Amalkan Teknik "Pause"

Aihh, teknik pebenda pulak ni ? Korang pernah dengar tak ?
Bagi yang tak pernah dengar, korang kena baca sampai habis. Yang pernah dengar pun kena baca jugak hahaha😃😂

Konsep ini mendekatkan kita kepada tindakan secara rasional. Menjadi penyabar semasa marah adalah jalan terbaik.

Tetapi kadangkala kita lupa sebenarnya bergerak ke satu kesabaran itu memerlukan kita pantas merasionalkan diri kita.

Aplikasi konsep "pause" ini mudah sahaja, kita hanya perlu menekankan dua perkara ini :-

Diam

Kuasa diam begitu besar kerana secara tidak langsung ia mampu menerbitkan kesabaran akibat dari permulaan kita melakukan tindakan kedua iaitu berfikir.

Berfikir

Berhenti sejenak dan berfikir.
"Kenapa aku perlu marah?"
"Apakah kesan kemarahan aku nanti?"
"Bagaimana pandangan Allah kepada aku"
Sekiranya persoalan-persoalan ini diteliti, ia mampu mengembalikan kita kepada realiti dan keadaan sebenar.

So, Miss A rasa konsep pause ini adalah cara yang baik bagi mengurus kemarahan. Konsep ini mendekatkan kita kepada tindakan secara rasional.

Oleh itu, konsep "pause" boleh digunakan bagi membantu diri menjadi rasional sewaktu marah.

Okey so, Alhamdulillah. Done update this 3 tips. Hope it will help you guys. InsyaAllah.
A big thanks to korang yang dah baca entry saya ni sampai habis.
Thanks again guys.

source ; Sini